fredag 12 november 2010

Att ta det lugnt...och skåda Gud

Tror det är en utmaning för de flesta av oss att i den här världens hektiska liv ta det lugnt. I alla fall i västvärlden. Och samtidigt strävar vi desperat efter njutning. Märklig kombination. Vi rusar för att njuta - och samtidigt vissar vi det väsentliga: att finna djupet. Hos Gud och oss själva.



Håkan Gniste, fd pastor i församlingen Fristaden i Uddevalla, blev för ett och ett halvt år sedan allvarligt brandskadad i och med att hans hem brann ned. Tack vare mycket förbön och ett Guds mirakel så överlevde han - mot alla odds, men det har varit en tuff tid för honom att ta sig igenom. Och en tid av långsamhet, tålamod och meditation av Gudsordet - och av att Skåda Gud. Han säger några ord till Tidningen Världen idag som berörde mig idag. Läs och begrunda:



- Jag har nog alltid varit en ganska meditativ person och redan innan branden harjag talat om vikten av att inte bara köra på. Men nu har det blivit ännu tydligare för mig att vi människor, och inte minst vi karismatiska kristna,springer hela tiden. Och det är som att det är okej så länge man springer fort,även fast vi inte vet vart vi är på väg. Vi behöver stanna upp, tillbe Gud och skåda honom. Och lära oss att tacka Gud i livets alla förhållanden.

2 kommentarer:

Per Svedberg Lindén sa...

Jag har skrivit om vikten av att lyssna mm och fler saker på min blogg:

http://perlinden.blogspot.com/

Kolla gärna och kommentera

digitalTool sa...

Ja, värt att tänka på.
"...vi karismatiska kristna springer hela tiden" :-)