onsdag 16 september 2009


"Jag säger: HERRE, var mig nådig, bota min själ, ty jag har syndat mot dig."


Bön

O gudomlige Tröstare, Sanningens Ande,
o Godhetens skattkammare och Livets källa,
du som rättvist fördelar dina gåvor
och ger oss av din himmelska nåd,
kom och var mitt ibland oss,
och rena oss från all orättfärdighet.

Skapa i oss ett rent hjärta
och förnya i oss ett rätt sinnelag,
ett måttfullt och rent sinnelag,
ett pietetsfullt och heligt sinnelag,
ett eftertänksamt och kraftfullt sinnelag,
ett vist och genomtänkt sinnelag,
som bärs av fruktan för dig, o Gud.

Var med oss, kom mitt ibland oss,
ge oss ledning, ge oss hjälp,
ge oss styrka, ge oss tröst.

O heliga, barmhärtiga och goda Ande,
ge mig en fontän av tårar,
så att jag i dem
kan tvätta mitt hjärta rent från all orättfärdighet,
så att du kan känna att
du kan komma och bo i det.

Upptänd i mig din gudomliga kärleks eld
och förnya i mig din Andes goda arbete,
så att jag må leva med dig och i dig
i evighet.

Amen.


Ärkebiskop Mar Severios Mourad, Syrisk Ortodoxa Kyrkan i Jerusalem

3 kommentarer:

Anders Branderud sa...

Hej! Jag hittade din blogg när jag googlade och jag har läst lite..

Du skriver: ""Jag säger: HERRE, var mig nådig, bota min själ, ty jag har syndat mot dig.""

Jag vill kommentera ang. nåd.

Hur man ska leva för att möjliggöra för Skaparen I Hans nåd ska förse med kipur – försoning – finns skrivet i Tanakh (den judiska Bibeln); och undervisades av Ribi Yehoshua (Messias) från Nasaret. Läs mer här: www.netzarim.co.il

Mvh, Anders

gabriela sa...

Amen! Vad vacker blogg du har!
Berätta, hur fick du tag på Mor Severious bön?

Bibi sa...

Tack, Gabriela! Jag fann den genom traditionsenlig googling, helt enkelt;)