torsdag 28 januari 2010

Sorg när livet tar slut

Råkade stöta på en blogg som berörde mig, när jag googlade efter en bild till det förra inlägget. Tvekade om jag skulle lägga in texten, då jag själv inte är i den situation av sorg som textens skapare. Men - med förhoppning om att det är ok för Kamilla - så lägger jag ut en del av ett längre blogginlägg, som jag presenterar i form av en dikt, då jag tycker den kvalificerar till det...

Livets Skörhet


Jag påminns tycker jag rätt ofta om livets skörhet,
det är som ett spindelnät lätt söndertrasat
eller en nattgammal is så lätt söndersprucken
som en tunn hinna mellan liv och död
där allting bara har en sak gemensam:
Det finns inga garantier för någonting

Jag går omkring och känner tänker
så nära att döden andas på mej mitt genom
livets ansikte och sina ögon
förfärande nära ligger liv och död varandra
den dag när den tunna hinnan genomskins utav Tillfället
det oväntade och så snubblande nära

Erövras måste tryggheten igen och igen och igen
den är också skör och naken
Jag försöker släta ut mina tankar
för att kunna hitta vidare genom nattmörkret
och till morgondagens ljus

Kamilla i bloggen http://finnsanglar.bloggagratis.se/

Inga kommentarer: