tisdag 26 januari 2010

Watchman Nee "Ett dukat bord i öknen"


'Och när Jesus hade tagit emot vinet, sade han: "Det är fullbordat."'

Joh 19:30


Hittade en gammal andaktsbok av Watchman Nee - "Ett dukat bord i öknen", med gulnat omslag, utgiven 1965 på engelska och översatt till svenska några år senare på Libris förlag.


Den 26:e januari står följande (Tyckte att det var lite värt att klura på, så jag delar med mig):


"Den kristna tron börjar inte med ett stort göra utan med ett stort gjort. Vårt förstånd protesterar mot detta. Om vi inte flyttar på oss, kan vi då nå målet? Vad kan vi förverkliga utan ansträning? Hur kan vi utföra någon om vi inte arbetar? Men kristendomen är paradoxal. Den börjar med vila. Om vi börjar med att försöka någon själva, får vi ingenting; om vi försöker hålla kvar frälsningen, förlorar vi den; "Det är fullbordat!" sade Jesus. Paulus börjar Efesierbrevet med att säga, att Gud "i Kristus har välsignat oss med all den himmelsk avärldens andliga välsignelse". Vi inbjudes därför redan från början att njuta av vad Gud har gjort för oss. Därför: låt oss vila i det fullbordade verket."

7 kommentarer:

bokmalin sa...

Hej! Så fin din blogg är! Jag länkar från min blogg om det är OK.

Unknown sa...

Hej hittade hit via Ulf Ekmans blogg... vet man vem du är tro??
Den boken hade jag o läste mkt i den i slutet av 70 talet...
Visst det är fullbordat, och inget vi gör kan lägga ngt till det.

Bibi sa...

Tack, Malin! Visst får du gärna det - bara hedrande...:)

Ingela, jag vet inte... Kan inte komma på vem du är... Och själv ligger jag lågt:)

Vad roligt att du läst boken! Ska själv läsa lite mer...

bokmalin sa...

Hrm... jag heter inte Malin. "Till Bokmalin" är namnet på en sentensalmancka jag fick av mina föräldrar när jag var liten. Jag använder bokmalin som signatur. Kanske vi rent av känner till varandra? Jag hittade hit via Ulf Ekmans blogg.

Bibi sa...

Aj då... Felaktig slutledning;) Kanske man vet, kanske inte. Kan inte komma på det i alla fall:-/

Bless You!!!

Unknown sa...

Hej!
Du skriver: ” om vi försöker hålla kvar frälsningen, förlorar vi den; "Det är fullbordat!" sade Jesus. ”

Visste du om att den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua och var den profeterade Mashiakh [”Messias”]. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare praktiserade direktiven i Torah och för att följa honom måste man praktisera direktiven i Torah. [not 2]

Du citerar Paulus, men Ribi Yehoshua och hans efterföljare Netzarim accepterade inte ”NT” eftersom den strider emot Torah [not 1].
Vad Netzarim hade för syn på "frälsning" är för omfattande för att skriva i detta inlägg, men finns att läsa på nedanstående länkar.

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Noter:
1: Påstående bevisat på denna länk: Länk
2: Påståenden bevisade på Netzarims hemsida –www.netzarim.co.il

Vänligen,
Anders Branderud

Bibi sa...

Tack, Anders, för din kommentar, men det är fjärran från mig att lämna min frälsare - Jesus Kristus, som fullkomnade lagen för mig. Jag tror absolut på Toran/GT, liksom jag också tror på hela Nya Testamentet, men jag kan inte nå upp till Torans krav hur mycket jag än försöker i mig själv, utan behöver en frälsare som genom sitt offerblod gjort en levande och framkomlig väg till Fadern.

Guds välsignelse till dig!