tisdag 28 september 2010

Pengar är inte alltid framgång

"Ty det är bättre att få vishet än silver, den vinst den ger är bättre än guld"
Ords 3:14

Jag tror jag inte på lotterier. Och jag köper inte heller lotter - om inte något litet barn med sina stora ögon lyckas övertyga mig om att stödja deras klassresa, och att ag därmed får chansen att vinna en korg med godsaker. På sin höjd.

Anledningen till det är helt enkelt för att jag anser att:
1) Om jag vinner så profiterar jag på andras olycka
2) En hel massa människor är sjukt beroende av spelkulturen och förstör i och med det sin ekonomi, sina liv och sin familj. Jag vill inte gynna det.
3) Jag tror inte att lotterier är det optimala och hållbaraste sättet att vinna framgång, lycka ...eller pengar.

Blev tipsad om den här artikeln och tycker den säger en del; pengar i sig själv innebär inte varken lycka eller egentlig framgång. Plötslig rikedom i någons hand som inte har lärt sig att - successivt - hantera dem, kan helt enkelt förstöra ens liv. Tänk på den du:) :)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hemska tanke. Tänk om min granne vinner 1 miljon när postkoden kommer o hälsar på...
Nej, skämt åsido, det är en bedräglig värld vi lever i

Bibi sa...

:):)