fredag 13 juni 2008

På väg mot evigheten


Alltid på väg

Jag är alltid på väg mot en avlägsen destination
bortom det vi kallar tid och rum.
Detta mål ger mig mod, ger mig kraft, ger mig inspiration
till att möta åren som jag nu har framför mig.

Så vad jag än gör, vad jag än tar mig för
ska jag aldrig släppa taget
om denna osynliga hand som Herren sträckt mig.
Nej, vad jag än gör, vad jag än tar mig för
ska jag aldrig släppa taget
om detta osynliga land som kallas himlen.

I mitt innersta bär jag en bit av ett avlägset land
löftet om att jag hör hemma där.
I mitt innersta bär jag ett hopp om en avlägsen strand
att få möta Herren ansikte mot ansikte.
.
Om nu Gud är en lögn har jag svårt se min väg meningsfull
livet är då ren fåfänglighet.
Men jag tror på den man som blev korsfäst för kärlekens skull.
Du vet, graven som blev lämnad
som blev funnen tom.

Så vad jag än gör, vad jag än tar mig för
ska jag aldrig släppa taget
om denna osynliga hand som Herren sträckt mig.
Nej, vad jag än gör, vad jag än tar mig för
ska jag aldrig släppa taget
om detta osynliga land som kallas himlen.

Text och musik: Ingemar Johansson (Psalm 795) (lyssna)

En sångtext att ta till sig och begrunda. Allt under himlen är fåfängligt, säger predikaren. Och faktiskt, det enda vi vet med absolut säkerhet är att våra år här på jorden kommer att ta slut en dag. Kanske de klassiska hemlandssångerna hade ett budskap som kan vara bra för nutidsmänniskan att ta till sig. Vi snurrar lätt upp oss i livets alla små trivialieter och glömmer vart vi är på väg; det som egentligen är vårt hopp och ger vårt liv en mening.

3 kommentarer:

Henna sa...

Hej! Vet du var man kan få tag på noterna till Alltid på väg? Jag hörde den sjungas av en kör, och den är ju helt underbar.

Bibi sa...

Hej, Henna! Den finns i nothäftet "Se hur Gudsvinden bär" av Ingemar Johansson. Kolla i en kristen bokhandel eller beställer du den här:
http://bok.nyamusik.se/index.php?main_page=product_info&products_id=27866

Anna Kristiansson sa...

Eller psalmboken, med tillägg ps. 795