onsdag 3 juni 2009

Tre i ett


"All logik slår knut på sig själv när den försöker komma åt Guds hemlighet. Talet tre i Treenigheten är inte ett antal. De gudomliga personerna kan inte adderas. Fadern är i Sonen, och sonen är i Fadern, och Anden rör sig tillsammans med Fadern och Sonen i en hisnande kosmisk dans!"
Peter Halldorf
Han uttrycker sig poetiskt, Halldorf. "Talet tre är inte ett antal." Kanske är det så, jag vet faktiskt inte, utan får nog klura på den. Citatet har jag tagit ur en artikel, där han lägger ut orden kring detta. Kanske återkommer om det. Hur som helst så finns det så mycket mer att försöka förstå den oändliga storhet som kallas treenigheten. Tre personligheter i en Gud. Tre är ett, en är tre. Fadern i Sonen och Sonen i Fadern, genom Den Helige Ande. Kärleken förutsätter någon att älska och den Gud som är kärlek älskar både inom och utom sig själv.
"Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förbli i mig och gärningarna är hans verk."
Jesus i Joh 14: 10

1 kommentar:

Mikaela G sa...

Lustigt! Sant =)

God Bless // Miccan