torsdag 11 juni 2009

Resten av ditt liv


"Det är uppenbart att ni är ett Kristusbrev som är ombesörjt av oss och skrivet inte med bläck utan med den levande Gudens Ande, inte på tavlor av sten utan på tavlor av kött, på människohjärtan."
2 Kor 3:3

Jag fann ett tomt blad här om dagen, i en gammal bibel jag har liggande. Bladet var avrivet och bara halva papperet var kvar, resten var tomma rader där inget var skrivet än. Jag vet inte vad den övre halvan använts till, men det var nog en bra lång tid sedan papperet lagts in där.

Vad än den första delen av papperet använts till, så spelar det egentligen ingen roll för hur jag kan komma att använda resten av papperet. Jag skulle kunna skriva små hemlighetsfulla ord, meddelanden till en kär vän eller en inköpslista. Jag skulle även kunna rita en blomma på det, göra det till ett kärleksbrev eller förmedla ord som skulle kunna förändra en annan människas liv för evigt. Men...jag skulle även kunna skrynkla ihop papperet, se det som värdelöst och slänga det i papperskorgen. Historien kan inte avgöra vad jag väljer att göra av den bit av bladet jag har kvar. För bladet är tomt och det förflutna är avriven. Historien är bakom och bara resten är kvar. Jag kan välja att sörja att den första delen är förlorad, eller så jag kan välja att använda resten av bladet. Och vad jag väljer att göra är det bara upp till mig att avgöra.

Så...tänkte jag...är det också med våra liv...

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.newsmill.se/artikel/2009/06/14/andlighet-och-ekonomi

Bibi sa...

Hmmmm... Uppskattar väl inte precis enbart länkar som inte har någon koppling till inläggen. Efter att ha skummat artikeln ser jag att det väl inte heller har någon relevans. Men...aktiverat är aktiverat...