lördag 18 april 2009

Uppryckandet och Jesu återkomst


Har ju lovat att återkomma om församlingens uppryckande innan vedermödan. Läs gärna tidigare inlägg. Tänkte fortsätta mina försök att undersöka vad bibeln säger i ämnet - med fokus på att låta skrift tolka skrift. Givetvis kan det komma att, på grund av bristande insikt, finnas brister i inläggen. Jag är även medveten om att det finns olika ståndpunkter i ämnet. Har dock själv uppskattat så att få lite insikt i detta och vill gärna dela med mig det jag ändå lärt och lär mig...

När vi läser bibeln kan vi se att den tycks tala om att Jesus kommer vid två tillfällen; vid det ena tillfället för att samla sina utvalda och vid det andra för att strida och döma jorden och antikrist, dvs tillfället för församlingens uppryckande i motsats till striden vid Harmageddon. Det finns en mängd bibelord som visar på detta, men av naturliga skäl är det enbart möjligt att göra ett litet urval:

  • När Jesus hämtar sina heliga och möter dem i skyarna (vid uppryckandet).

"Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord." 1 Tess 4:16
"Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst. Som människorna levde dagarna före floden: de åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting, förrän floden kom och ryckte bort dem alla - så skall Människosonens ankomst vara. Då skall två män vara ute på åkern. Den ene skall tas med, den andre lämnas kvar. Två kvinnor skall mala på en handkvarn. Den ena skall tas med, den andra lämnas kvar. Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer." Matt 24:37-42

Vid detta tillfälle sätter Jesus aldrig sina fötter på jorden (till skillnad för nästa tillfälle), utan möter de sina i skyarna, det är inte heller några andra än de utvalda (frälsta) som ser honom. Detta är en tröst, inte ett tillfälle att - som Guds folk - känna fruktan för. För den som blir lämnad kvar finns det däremot en desto större anledning att känna oro, eftersom sju år av vedermöda för jorden inträder, efter det att församlingen har "gått in i sin ark". Under tiden innan uppryckandet kommer dock livet - trots de problem som världen genomgår - rulla på relativt normalt för de flesta människor med alla dess små vardagsbekymmer. Tills det är för sent.


  • Herrens tillkommelse efter vedermödan (för att döma jorden)

"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet." Matt 24:30

"Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den heter Trofast och Sann, och han dömer och strider i rättfärdighet. (...) De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent linnetyg. Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd (...) han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress. Och jag såg vilddjuret och jordens kungar och deras härar samlade till strid mot ryttaren på hästen och mot hans här. Och vilddjuret greps tillsammans med den falske profeten, som hade gjort tecken inför vilddjuret och genom dessa tecken vilselett dem som hade tagit emot vilddjurets märke och tillbett dess bild. Levande kastades de båda i eldsjön som brinner av svavel. " Upp 19:11-20

Det är svårt att få ihop detta tillfälle med det tidiare. Vid detta senare tillfället kommer Herren med de himmelska härarna och strider. Antikrist leder härarna emot Gud, en strid utspelar sig, världen omvälvs och domar döms. Här står inget om något uppryckande av de heliga, snarare indikeras att de heliga följer med Herren och strider för och med honom (mer om detta en annan gång).

Inga kommentarer: