tisdag 21 april 2009

Seee mig!!!!


- Heeej!! säger en flickröst högt mellan häckarna jag just passerar. Det är fredag kväll i april och de tre flickorna sitter på den kalla cementgolvet utanför en mellanstadieskolas skolmatsal. Jag ser att de smygröker och bestämmer mig för att inte ignorera det faktumet.
- Hejsan! Sitter ni där och röker? säger jag.
- Ja. Kan inte du komma hit och prata med oss? får jag som svar.
Jag går fram och börjar bubbla med dem. Kommenterar att de inte borde röka.
- Har du barn?
- Nej.
- Vill du ha barn?
Jag hinner inte svara innan hon svarar själv.
- Eller...Du vill nog inta ha några som oss.
Jag skrattar till och kommenterar att de ju är jättefina, men att jag kanske inte skulle önska att de satt här och frös ändan av sig och rökte en kall fredagkväll.
- Det heter stjärt, fnissar tjejen med långt, ljust hår. S-t-j-ä-r-t.
- Hur gamla är ni? frågar jag.
Tolv och tretton, blir svaret.
- Gissa vem som är äldst? säger tjejen till vänster.
Jag antar att det är hon som frågar. Rätt.
- Rökte du när du var liten? Tog du droger? Drack du?
- Nej.
- Vad gjorde du då då? Satt du liksom hemma och...sydde? säger tjejen till höger (som de andra - under mycket fniss, kallar för "Luft" då de väljer att på-skoj-ignorera henne av någon anledning).
Jag kan inte låta bli att skratta åt kommentaren.
- Kommer du härifrån? Varför flyttade du hit? Den här stan suger!, säger de övertygat och jag hinner knappt svara innan nästa fråga kommer.
- Vill du bli min mormor? säger en av tjejerna.
- Men du ser väl att hon inte är så gammal, säger flickan i mitten förebrående.
- Vill du blir min syster? säger hon istället och vänder sig till mig.
- Eller min lillasyster? klämmer den tredje till. Alla fnissar hejdlöst.
En tjej i tjugofem-årsåldern går förbi en bit bort.
- Maaaammma! ropar de i kör. Mammaaaaaa!
Ingen reaktion.
- Du där i grå jacka, grön halsduk, bruna skor...
En fullständig beskrivning ges och äntligen får hon en reaktion. Tjugofemåringen tittar upp. De är nöjda. Vi pratar vidare. Snart kommer yngre pensionär och går förbi med sin hund.
- Morfar!!!! ropar de tre tjejerna högt i kör. Han reagerar rätt snabbt. Är tyst, ler lite åt dem och ger mig en förstående blir och går vidare med sin vovve.
Ett par killar, som uppskattningsvis är något år äldre än tjejerna, närmar sig oss.
- Känner ni dem? undrar jag
- Nej. Men det är min storasysters killes lillebror och hans kompis, förklarar den yngsta tjejen.
Jag inser att de fått den uppmärksamhet de behövde och väljer att gå vidare.

Inga kommentarer: