tisdag 26 maj 2009

Fridens liljor!


"Medan de talade om detta, stod Jesus själv mitt ibland dem och sade: 'Frid vare med er.'"


Har sen en tid sedan upptäckt mig själv med att jag hälsar folk med ordet "Frid", "Fridens", "Fridens liljor" eller "Frid på jorden" alltmer frekvent. Även om jag nog började säga det hela med glimten i ögat (särskilt de senare varianterna), så har jag allt mer kommit att tänka på hur en tillönskan om "frid" egentligen är en helt underbar hälsningsfras! Frid. Mitt i en splittrad och sargad värld. Frid som Jesus själv gav oss och något världen inte kan ge. Så därför kan jag bara citera Johannes: Frid vare med dig. Vännerna hälsar till dig. Hälsa till vännerna, var och en personligen. (3Joh 1:15)

"Nåd vare med er och frid från Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus."
Paulus hälsning till Korinterna i 2 Kor 1:2
"Nåd vare med er och frid från Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus"
Paulus hälsning till Galaterna i Gal 1:3
"Nåd vare med er och frid från Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus."
Paulus hälsning till Tessalonikerna 2 Tess 1:2

Inga kommentarer: